“Ode aan de Oostpolder”
4x het eerste weekend van juni, juli, augustus en september een vordering in de klederdracht-kimono maken, tegelijkertijd met de Open Tuinen. Als je alle 4 de keren komt, zie je de tuinen veranderen maar ook de kimono’s !
Voor Henriëtte was de keuze voor batik heel logisch omdat de batiktechiek al vele fases in zich heeft. Tekenen met was, verven, drogen, afdekken met was, verder tekenen, weer een verfbad enzovoort.
Kolder in de Kop sluit aan bij de laatste keer Open Tuinen, zijn de kimono’s van alle vijf de kunstenaars AF en wat langer te bekijken….
Wil je bieden op de Kimono van Henriette, ga dan naar de veiling
Naast de Kimono waar Henriette aan heeft gewerkt is de installatie “Zee wezens” te zien en werkt Henriette tijdens “Kolder in de Kop” aan een tijdelijke installatie.
Zee wezens
Als herinnering aan de zee, die hier met kreken en zwinnen stroomde, zie je hier enigszins toevallig ontstane vormen. Ze hadden hier kunnen leven… totdat het de Anna Paulowna Polder werd.
Deze wezens zijn zo ontstaan :
Een losse stof, zoals zand, meel, as, geraspte kalk, geraspte inktvisschild gemengd met diverse verbindende stoffen zoals gelatine, houtlijm, waterglas, behanglijm.
Het mengsel werd gegoten in een latex ballonvorm om te drogen. De losse en de ‘lijm’- stoffen reageerden op elkaar tijdens het drogen en zo ontstonden deze vormen.
’87-‘91Hogeschool Holland, Amsterdam, Tehatex Autonoom
‘91-’96 Koninklijke Academie van Beeldende Kunst, Den Haag, Monumentaal
Alle eigenschappen en technieken van en met textiel interesseren me eindeloos. Dat komt terug in mijn werk en wordt ondersteund door de vaardigheden en de conceptuele denkbeelden die deze opleidingen boden.
Voeg er empathie bij voor alles wat leeft en een grote nieuwsgierigheid!
Tijdelijke- buiten- installaties vind ik een hele fijne uitingsvorm en het liefst met eigen ontdekkingen door mijn experimenteren met ( zoveel mogelijk) natuurlijk materiaal.
Mijn werk gaat altijd over meer dan esthetiek en ambachtelijkheid.
Het idee, wat wil ik laten zien/vertellen, materiaal, vormgeving en plek moet altijd , voor mij, kloppen !